Amning

Amning

Modermælk er den bedste kilde til ernæring for det nyfødte barn. Det er nemlig gennem mælken fra moderen at den nyfødte får alle de næringsstoffer, der er nødvendige for barnets vækst og udvikling. Udover at give næring, så beskytter mælken samtidig barnet mod sygdomme, da den indeholder antistoffer blandt andet mod allergi, som kan forekomme hos små børn.

Smagen af mors mælk
Der findes fødevarer, som hvis de indtages under graviditeten og i tiden lige efter fødslen vil påvirke mælkens smag, derfor bør du som gravid og nybagt mor helst undgå disse fødevarer. Det drejer sig blandt andet om appelsin, hvidløg, løg, kål, kaffe, krydret mad mv.
Smagen af disse fødevarer sætter sig i mælken, og kan bevirke at barnet ikke vil drikke da det finder smagen ubehagelig.

Derudover findes der fødevarer som kan forårsage allergiske reaktioner hos barnet, hvis de indtages mens du ammer.
Nogle af disse fødevarer kan dog godt indtages i moderate mængder, hvorimod der findes andre som du bør holde dig fra mens du ammer. Det drejer sig blandt andet om skaldyr, tørret frugt og nødder, chokolade, jordbær samt kød der ikke er ordentligt gennemstegt.

Væske skal der til, der skal drikkes mindst 2 l væske om dagen i amme-perioden.
Væsken kan bestå af vand, frugtjuice eller mælk. Væsken kan også komme fra væskeholdig og fiberrig frugt og grønt.
Kroppen har travlt med at producere mælk, så det er vigtigt at indtage godt med kalorier men samtidig sørge for en afbalanceret og varieret kost, som kan sørge for at barnet for de nødvendige næringsstoffer (vitaminer, mineraler og proteiner) som det har brug for.

Hvis du ikke har tilstrækkeligt med modermælk, så an det være at du bør overveje at drikke hvidtøl – det har nemlig vist sig at netop hvidtøl har en gavnlig effekt på at stimulere produktionen af modermælk, du kan læse mere om de gavnlige egenskaber i hvidtøl i artiklen Amning og hvidtøl.

Gode vaner under amning
Amningen bør være et tidspunkt på dagen, hvor mor og barn slapper af og har brug for fred og ro.
Stress og træthed kan faktisk have en negativ effekt for produktionen af mælk, som i alvorlige tilfælde rent faktisk helt kan stoppe.

I den tid, hvor der ammes bør du sørge for at få tilstrækkelig med søvn, selvom dette kan være svært i de første måneder. Jo mere du får slappet af og spist sundt, jo mere og bedre mælk er du istand til at producere.

Gode råd og tips:

  • Undgå lange aftener med besøg, sørg for at besøg af familie og venner lægges i dagtimerne, så aftenen kan bruges til afslapning og gå tidligt i seng.
  • Benyt de øjeblikke hvor barnet sover, til selv lige at få slappet af og måske indhente et par timers søvn. Lad eventuelt familien passe den lille i et par timer, og sørg for at udnytte tiden til afslapning.
  • Når der ammes bør mobiltelefoner og fjernsyn være slukket, så der er roligt omkring dig og dit barn.
  • Cigaretter bør holdes helt væk under amning, hvis det ikke er muligt at stoppe helt så bør der skæres kraftigt ned på forbruget.

Hvor ofte ?
Lige efter fødslen opfordres den nybagte mor til, at amme sit barn når barnet føler sult.

Selv helt små børn er istand til at regulere hvor meget mælk de har behov for og hvor ofte.
Efterhånden vil barnet selv holde op med, at bede om mælk om natten, dog er det vigtigt at du sørger for at amme barnet så ofte som muligt da det stimulerer produktionen af mælk.

Det er i de første måneder vigtigt, at der ikke går for lang tid mellem amningerne, da det kan medføre at der ikke bliver produceret tilstrækkelig med mælk.