Gravid og ondt i ryggen

Gravid og ondt i ryggen

Desværre er det ikke ualmindeligt at mange gravide kvinder oplever, at de får problemer med ryggen mens de er gravide. Det er et faktum at gravide kvinder på et eller andet tidspunkt i løbet af deres graviditet oplever problemer med ryggen. Der findes dog heldigvis mange måder til at afhjælpe og lindre de uundgåelige problemer med ryggen, så at de ikke går hen og bliver alt for længerevarende.
Kvinder som før graviditeten har oplevet problemer med ryggen, vil hurtigere vænne sig til det ubehag som desværre følger med. Du kan naturligvis altid konsultere din læge som vil kunne hjælpe dig med gode råd samt eventuelt også anbefale medicin som kan hjælpe dig, hvis problemerne bliver for kraftige.

Årsager til at rygproblemer opstår

Baggrunden for rygproblemer under graviditet kan opdeles i to kategorier:

Den første kategori drejer sig om problemer som overanstrengte muskler og led, skadede muskler eller dårlige løftestillinger – problemer som ofte opleves i forbindelse med graviditet.

Problemerne føles ofte værst sidst på dagen, efter længere perioder i løbet af dagen hvor du har stået op eller siddet i en anstrengende stilling. Situationer hvor din krop belastes af både din egen samt dit barns vægt.

En mindre del af gravide kvinder kan opleve at få meget ondt omkring iskias-nerven(den som går fra ballen og ned langs benet) på grund af en betændelsestilstand eller at der kommer så meget pres på nerven at det medfører smerter. Andre symptomer kan være prikken i benet, udmattethed, træthed samt en smerte i det ene ben. Det er en udbredt almindelig opfattelse, at det er barnets vægt som presser på nerven og medfører smerten, men derimod er problemer med iskias-nerven noget som kan forekomme uanset om du er gravid eller ej.

Den anden kategori – smerter i bækkenbunden og bækkenbundsløsning er graviditetsrelateret og skal håndteres anderledes end almindelige rygproblemer. En stor del af rygproblemer hos gravide kvinder, skyldes i virkeligheden problemer med bækkenbunden, og kan være signal om at tage den med ro.

Undgå ondt i ryggen

Sørg for at leve sundt og dyrke sport inden du bliver gravid, kan være medvirkende til at undgå at få problemer med ryggen mens du er gravid. Hvis du allerede er gravid så hjælper motion, specielt beregnet til gravide på at reducere generne ved ondt i ryggen. Disse øvelser er specielt udviklet til at hjælpe gravide kvinder med at forebygge problemer med ryggen under graviditeten. Kvinder som normalt ikke dyrker motion, bør tage det stille og roligt i starten med disse øvelser.

Ved regelmæssigt at dyrke let motion, passe på med at løfte tunge ting og tage hensyn til og ikke mindst aflaste ryggen, kan du selv være med til at forebygge problemer med ryggen mens du er gravid. Hvis du ikke kan undgå at skulle løfte tungere ting, så sørg for at holde knæene bøjede, ryggen strakt og holde genstanden så tæt ind til kroppen som muligt.