Graviditet og motion

Graviditet og motion

Det er helt almindeligt at mange kvinder praktiserer en livsstil som kombinerer en sund kost med motion. Selv ikke en graviditet kan komme på tværs, dog kan de sidste måneder af graviditeten dog give visse udfordringer når det gælder fortsat at kunne dyrke motion. Men det skal nu engang ikke være en hindring og det anbefales at dyrke motion så langt hen i graviditeten som det passer dig bedst. Hvis du dyrker motion mens du er gravid, vil det i sidste ende gavne dit barns sundhed.

Her giver vi dig nogle gode råd til hvilke former for motion som du kan dyrke mens du er gravid. Husk at snakke med din læge eller jordemor, hvis der er noget du er i tvivl om.

Cykling

Det er på ingen måde, noget problem at cykle under graviditet. Dog skal du nok være mere opmærksom hvis du venter tvillinger, da du så har forøget risiko for forhøjet blodtryk, sukkersyge og andre komplikationer som gør at du måske skal holde dig fra at cykle mens du er gravid. Det er ikke unormalt at mange gravide kvinder med risiko for komplikationer eller for eksempel forhøjet blodtryk, rent faktisk bliver frarådet at dyrke motion mens de er gravide. Men så længe du ikke er i risiko-zonen så er det en god ide at starte blødt ud, uanset om du regelmæssigt cykler i forvejen. Vær hele tiden opmærksom på hvordan du har det. Hvis du begynder at føle dig træt eller i væske-underskud, bør du stoppe med at cykle.

Svømning

Svømning er en rigtig god form for motion fordi den er skånsom for din krop under graviditeten. Når du svømmer bruges de store muskelgrupper i både arme og ben. Dertil er det med til at stimulere blodomløbet og får gravide kvinder til at føle sig lettere på trods af den øgede vægt i forbindelse med graviditeten. Derudover er svømning skånsom for dit kommende barn.

Sikkerhed når du svømmer

Selvom svømning er en blid og skånsom form for motion, så er det altid en god ide at snakke med din læge eller jordemor, inden du begynder at svømme. Hvis din læge eller jordemor siger ok, så læg blødt ud hvis du ikke er vant til at svømme. Hvis du tidligere har svømmet regelmæssigt, så bør det ikke være noget problem at fortsætte – bare tag det med ro og nyd det.

Dyrk yoga

Yoga er nok en af de former for motion som er mest velegnet for den gravide krop, og samtidig også er meget velegnet efter graviditeten. De blide øvelser er skånsomme for din krop som for tiden udsættes for et hav af forandringer, og samtidig giver det dig en god form som vil gøre det meget nemmere at kroppen tilbage i form efter fødslen. Yoga er især velegnet til at lære hvordan du kan kontrollere din vejrtrækning ved hjælp af vejrtrækningsøvelser som samtidig er gode til at modvirke stress og øger din styrke forud for fødslen. Ved ikke mindst at bruge men også strække dine muskler forud for fødslen, er du samtidig medvirkende til at gøre fødslen bedre. Dertil kommer at de afslapningsteknikker som yoga’en giver dig – kan du tage med og med stor fordel anvende under fødslen.

Det at dyrke motion mens du er gravid, er med til at give dig et sundt og raskt barn, så motionen gavner ikke bare dig men også dit ufødte barn. Så sørg for at holde gang i motionen og få pulsen op. Tænk på at i er to som har nytte af den sunde livsstil.