Hvad er bækkenløsning ?

Hvad er bækkenløsning ?

Med en graviditet følger et større fysisk pres på kroppen, og for nogle kvinder kan det medføre at de begynder at få smerter omkring bækkenet. Smerter som kan være tegn på at en mulig bækkenløsning er undervejs.

De fleste vil måske ikke tænke mere over det, fordi kroppen i forvejen er påvirket af det voksende foster og den øgede belastning som påvirker kroppen. Det er ikke unormalt at have ondt i ryggen, ondt i lænden eller have trætte ben, kroppen vil naturligt nok i den sidste del af graviditeten være præget af den fysiske belastning som det voksende barn medfører.

Selvom du har ondt forskellige steder på kroppen, så er smerter en advarsel fra kroppen om at der er noget galt og at du derfor bør være opmærksom. Begyndende smerter i ryggen, henover lænden og som måske trækker ned over balderne bør du være opmærksom på, men det er med stor sandsynlighed tegn på at du har bækkenløsning.

Hvad er bækkenløsning ?

Bækkenløsning er en tilstand, hvor musklerne og leddene omkring bækkenet bliver løsere og mere elastiske. Dette er naturligvis nødvendigt for at give plads til det voksende barn, og er en del af kroppens tilpasning til graviditeten. Men der er dog den risiko at leddene bliver for bløde og derved at bækkenet bliver for løst i forhold til hvad det burde i løbet af en graviditet.

Årsagen til bækkenløsning kan blandt andet være, i forbindelse med kroppens tilpasning til graviditeten men kan også skyldes en overbelastning af kroppen fordi du som gravid ikke lytter til din krops signaler og tager den med ro.

Bækkenløsningen vil gøre sig bemærket ved at du begynder at få smerter omkring bækkenet, det vil især være når du bevæger dig, blandt andet når du går på trapper. Det kan dog også komme til udtryk, hvis du sidder for længe i samme stilling, sidder med benene over kors eller ved andre almindelige bevægelser som kræver brug af muskler i primært den ene side af kroppen.

Hvad kan du gøre ved bækkenløsning ?

Ofte er det nødvendigt at blive sygemeldt fra dit arbejde, for at få mulighed for at tage den med ro og slappe af. Nyd din graviditet, selvom du har ondt så er det en god anledning til at tage den med ro og bare nyde at kunne følge med i dit kommende barns udvikling.

Tilbring tid med din familie og venner, gå i biografen, nyd en cappuccino på en cafe eller brug tiden på at læse en god bog eller se din yndlingsserie på fjernsynet.

  • Sørg for at slappe af og gå ned i tempo
  • Gå ture, tag en cykeltur eller tur i svømmehallen
  • Hold regelmæssige pauser i løbet af dagen, hvor du enten ligger ned eller sidder afslappet i en behagelig stol
  • Undgå at løfte tunge ting eller lave voldsomme bevægelser
  • Undgå at stå for længe, eller sidde i samme stilling for længe
  • Når du skal vende dig sengen, så undgå at vride i kroppen
  • Sørg for at sidde med begge fødder på gulvet

Bækkenløsning kan ske for alle gravide, men du kan selv være med til at begrænse risikoen for det. Det kan du blandt andet gøre ved at undgå hårde belastninger af kroppen, tunge løft, hårdt fysisk arbejde og bevægelser som kræver skæve vrid af kroppen. Derudover selvfølgelig – huske at slappe af og tage tiden til at nyde din graviditet. Samtidig er det også en rigtig god ide, at dyrke motion under graviditeten – cykleture, gå ture, svømmeture, let styrketræning eller løbeture.

Behandling:

Hvis du begynder at få vedvarende smerter i bækkenet og lænden, bør du kontakte din læge som vil foretage en undersøgelse for at finde ud af årsagen til smerterne. Hvis du har bækkenløsning, vil du med stor sandsynlighed få en række øvelser som du kan lave derhjemme, alternativt blive henvist til en fysioterapeut som vil kunne give dig behandling.

For nogle gravide med bækkenløsning, kan det såkaldte trochanterbælte hjælpe – det er et elastisk bælte som sidder under maven og støtter op omkring bækkenet. Det løser ikke situationen men det er med til at hjælpe den gravide i dagligdagen, det giver støtte og mindske ubehaget.

Umiddelbart burde fødslen løse problemet, men mange gravide har stadig smerter i lidt tid efter fødslen men dette vil med tiden fortage sig og helt forsvinde når kroppen vender tilbage til sit normale niveau.