8 gode ideer til mellemmåltider for gravide

8 gode ideer til mellemmåltider for gravide

Det at være gravid er en dejlig begivenhed i dit liv, og der er som beskrevet i artiklen Mad som gravide bør undgå – afsnit 1 og afsnit 2, nogle fødevarer du bør undgå under graviditeten af hensyn til dit foster.

Men nu behøver det ikke at hen og blive helt trist på madfronten, så her følger nogle gode bud på mellemmåltider som samtidig er sunde og nærende for dig.

  • Frisk frugt eller frugtsalat – hav frisk frugt indenfor rækkevidde, eller lav en portion frugtsalat som du kan have med på arbejde, eller blot spise som et forfriskende mellemmåltid.
  • Rosiner – køb en forsyning af de små rosinpakker, som man kan få i de fleste supermarkeder. De fylder ingenting i tasken og det er rart lige at have lidt sødt ved hånden, derudover indeholder rosiner jern og protein som er godt for dig.
  • Youghurt – en portion youghurt kan hurtigt give dig op til 25 % af det daglige anbefalede indtag af kalcium, proteiner, fibre og andre nødvendige vitaminer og mineraler. Vælg helst letmælks-udgaven, hvis du har mulighed for det, da denne er mindre fed end sødmælksyoughurten.
  • Soya-mælk – har stort indhold af kalcium og vitamin D, og 1 glas kan nemt give dig en stor del af det anbefalede daglige behov. Soya-mælk kan fåes i de fleste store supermarkeder.
  • Tørret frugt – lav en blanding med tørret frugt og nødder, det er alletiders mellemmåltid. Bland rosiner, hasselnødder, tørrede abrikoser, tørrede tranebær, tørret papaya, bananer – hvad du har lyst til og kan lide. Det er praktisk at have i en lille pose eller beholder og nemt lige at nippe af når lækkersulten melder sig.
  • Grøntsags-stænger – det er let lige at lave en håndfuld gulerodsstænger eller agurkestænger og have dem i en pose, klar til brug. Du kan også bruge kogte blomkålsbuketter, broccoli, cherry-tomater eller hvad du har lyst til.
  • Oste-stænger – skær en god fast ost i fingernemme stænger og opbevar dem i en pose. Brug evt. emmentaler eller lignende ost – ost er en god kilde for kalcium.
  • En skål havregryn med mælk – vælg gerne økologisk havregryn hvis du kan komme til det, hvis det skal være lidt sødt så kom en håndfuld rosiner på. Havregryn er godt mættende og er nærende for dig med hensyn til vitaminer og proteiner.