Gratis webinar om børns nattesøvn

Teenagere skal have mellem ni og ti timers søvn hver nat, for at fungere optimalt, og mens adskillige studier dokumenterer, at børn og unge i dag sover for lidt, er søvn den mest afgørende faktor for vores mentale og fysiske sundhed på den korte bane. Når vi sover for lidt, bliver vi stressede og irritable, og en af verdens førende søvnforskere, Dr. Avi Sadeh, har tilmed påvist, at blot én times tabt søvn om natten, tre nætter i træk, sætter et barns kognitive udvikling cirka to år tilbage.

For at sætte fokus på søvn indgik bolighuset ILVA sidste år et samarbejde med Just Human, som skal støtte op om arbejdet for at sikre flest muligt en god nats søvn.

Gratis webinar om søvn

Som en del af samarbejdet inviterer ILVA og Just Human til gratis webinar torsdag den 22. april klokken 20.00. Her vil Just Humans stifter, Chris MacDonald, give en række værktøjer til, hvordan man kan give sig selv de bedste odds for en god nats søvn, og deltagerne vil få mulighed for at stille ham spørgsmål.

– Søvn er noget af det mest essentielle for både vores mentale, fysiske og sociale trivsel og vores indlæringsevne. Alligevel sover cirka halvdelen af de 11-15-årige mindre end anbefalet, og i løbet af de sidste 30 år er andelen af børn og unge, der sover for lidt, blevet fordoblet, siger Chris MacDonald og understreger: – Det er simpelthen nødvendigt, at vi begynder at tage vigtigheden af søvn langt mere seriøst, hvis vi vil øge trivslen blandt de unge.

Nyt undervisningsforløb virker

Skolebørnsundersøgelsen 2018 har blandt andet vist, at en stigende andel af danske skoleelever er trætte om morgenen, og for 70 procent af de 15-årige er det tilfældet flere gange om ugen. Med inspiration fra Just Humans nye undervisningsforløb, Jagten på den tabte time, som er støttet af Sundhedsstyrelsen, eksperimenterer en række skoler i øjeblikket med senere mødetider for de ældre årgange.

– Når børn bliver teenagere, ændres deres indre ur. Det betyder, at de først kan sove sent, og de kan ikke bare lære at gå tidligt i seng. Blandt de skoler, der arbejder med senere mødetider, har vi allerede set nogle af de ønskede effekter. De unge føler sig mindre søvnige, mere i stand til at lære og måske vigtigst af alt – de har det generelt bedre, siger Chris MacDonald.

Andre artikler

Back to top button