Veganer og graviditet

Veganer og graviditet

Valget om at blive veganer eller vegetar, er et valg af livsstil – en livsstil som her er baseret på et ønske om en sund og etisk måde at leve på. Et liv hvor man fravælger alle de fødevarer som kommer fra dyreriget eller som indeholder elementer som stammer fra dyreriget. Det vil sige en kost som ikke omfatter animalske produkter som kød, kødprodukter, mejeriprodukter, fisk eller for den sags skyld æg.

Den veganske kost er baseret på en plantebaseret kost, det vil sige at der indgår et rigt udvalg af frugt og grønt – dertil kommer nødder, korn, kerner og ikke mindst bønner.

En livsstil som er populær blandt den yngre del af befolkningen, og ikke overraskende er det især mange kvinder som går ind for en kost uden kød – det er nok mere mændene som stadig føler at de ikke helt kan undvære det med kød i kosten.

Hvordan passer en vegansk livsstil så sammen med en graviditet ?
For en sund og rask voksen kvinde, er der ingen problemer at leve med en vegansk livsstil – så længe du spiser en sund og varieret kost der indeholder tilstrækkeligt med de vigtige mineraler og vitaminer.

I forbindelse med en graviditet, bør du som kommende mor dog være mere opmærksom og være sikker på at fosteret får de byggeklodser som er med til at få fosteret til at udvikle sig. Faktisk bør en kommende mor som lever vegansk, allerede begynde at forberede kroppen i god tid inden graviditeten. Det kan blandt andet dreje sig om at sørge for at øge indtaget af blandt andet folin, jern, de essentielle fedtsyrer samt sørge for at være dækket ind når det gælder vitaminer som jod, vitamin D og kalcium.

Hvis du ønsker at fortsætte den veganske kost under graviditeten, skal du sørge for at spise varieret samt ikke mindst ekstra godt af blandt andet fuldkornsprodukter, grøntsager, frugt, nødder og bælgfrugter.

Hvad er forskellen på vegetar og veganer ?

Vegetar:

Spiser ikke fødevarer som kommer fra dyr – det omfatter fisk, kød og fjerkræ.

Veganer:

Spiser ikke fødevarer som er animalske, det omfatter æg, mejeriprodukter, honning, kød, fisk og fjerkræ.