Hjælp til at sove – et måltid før sengetid

Hjælp til at sove – et måltid før sengetid

Specielt i forbindelse med første og tredie trimester af graviditeten, ændres sovemønsteret af forskellige årsager:

– først og fremmest grundet de hormonelle forandringer, derudover grundet mavens voksende størrelse som gør det sværere at finde hvile, men primært nok også de følelesesmæssige tanker som begynder at gøre sig gældende om den kommende fremtid med det lille nye barn samt den forestående fødsel.

I den forbindelse findes der rent faktisk madvarer som i løbet af dagen kan afhjælpe disse natlige søvnproblemer.

Dette er blandt andet tilfældet med stoffet triptofan som blandt andet findes i mælk, fisk, æg, ris, ærter og bønner, stoffet er en aminosyre som sørger for at vi har det godt. Så et glas mælk eller lidt youghurt før sengetid er ingen dårlig ide, samt at din daglige kost er varieret.

Mangel på kalium kan desuden medføre søvnløshed, du kan finde kalium i blandt andet frugt og grøntsager som blomme, abrikos, banan, gulerod og kartofler. Sørg for at spise rigeligt af disse så, at dit kaliumniveau ikke bliver for lavt.

Det er en god ide før du skal sove, at spise en snack i form af et par kiks el. lign. samt drikke et glas mælk.

Spis hellere et let aftensmåltid fremfor et stort måltid, og spis så en lille let snack før sengetid.