Yoghurt som mellemmåltid

Yoghurt som mellemmåltid

Yoghurt har en cremet konsistens og er elsket af mange små børn. Desuden indeholder yoghurt mange gode nærings-stoffer for babyer, blandt andet vitamin A (god for huden, synet og udvikling), vitamin B2 (vigtig for nervesystemet og optagelse af næringsstoffer i kropppen) samt vitamin B12 som styrker barnets udvikling, celledeling samt produktion af de røde blodceller.

Yoghurt er rigtig god når den lille skal vænnes fra brystmælk og introduceres til nye smagsindtryk. Yoghurten kan nemlig bruges som alternativ til frugt, sammen med frugt eller med anden smagstilsætning.

For produktion af yoghurten syrnes og pasteuriseres mælken, og indeholder en god mængde mikro-organismer som er nyttige for vores organisme.
De fleste typer pasteuriseret yoghurt indeholder to typer af bakterier: Lactobacillus bulgaricus og Streptoccocus thermophilus.
En yoghurt af god kvalitet indeholder ca. 2 mio. aktive gærceller pr. gram.

Yoghurt tilhører den gruppe af mælkeprodukter som let optages og fordøjes af kroppen, samt som ikke medfører allergi eller intolerance.
Dog skal man være opmærksom når man introducerer yoghurt for små børn, i for store portioner kan det medføre reaktion på mælkesyre-enzymerne, da den lilles fordøjelsessystem endnu ikke har tilpasset sig til denne bakterie-flora.

Takket være indholdet af mælkesyre-bakterier, har yoghurt også en beskyttende og gavnlig virkning på den lilles tarmsystem.

Forholdsregler
Der bør dog tages nogle enkle forholdsregler for opbevaring af yoghurten, for at beskytte mikro-organismerne.

1. Yoghurt skal opbevares på køl, så at mikro-organismerne bevarer deres effektivitet og gavnlige værdi.

2. Tag yoghurten ud et par minutter før den serveres for barnet, så at den ikke er for kold og forårsager ubehag eller ondt i maven.

3. Hold øje med holdbarheden, vær især opmærksom efter åbning.

Hvornår ?
Du bør først give yoghurt til dit barn efter 6 måneders alderen, hvor barnets organisme bedre kan optage de mange gode næringsstoffer.

Vælg produkter som er specielt beregnet for babyer, idet de indeholder mindre sukker og mer mindre syreholdige.
Vælg desuden helst yoghurt naturel og tilsæt selv frisk frugt som æble, pære eller banan som mos. Efter 1 års alderen kan du benytte en større variation af frugter.

Vælg yoghurt med højt indhold af fedt, fra 1,50 til 3 % fedtindhold gerne sødmælks-yoghurt, da dette er vigtigt for barnets udvikling.