Bøger

Anmeldelse: Tinkas Jule eventyr

Julekalender og jule eventyr hører bare sammen med julen, decembers nedtælling til juleaften som for børn kan føles meget lang og fyldt med forventningens glæde.

Hvorfor ikke bruge tiden på at følge med i nissepigen Tinka’s eventyr om jagten på sandheden om nissernes historie. Mange husker måske Tinka fra TV2’s julekalender i 2018, en julekalender for hele familien – hvor man efter hvert afsnit måtte væbne sig med tålmodighed til næste dag. Det var nemlig en af de julekalendre som formåede at underholde og opbygge en god spænding om hvad der mon sker i næste afsnit.

I Tinkas Jule eventyr, møder vi nissepigen Tinka som drager ud for at finde sandheden om sin historie og ikke mindst hvad der skete da nisserne mistede deres magi, for kun ved at finde sandheden kan hun opnå ønsket om at blive en rigtig nisse og få nisse-amuletten til at skifte farve. På sin vej kommer hun ind i menneske-verdenen og møder her Lasse og hans familie som hjælper hende gennem den til tider farefulde færd. De bliver nemlig hele tiden forfulgt af nissekongens søn, som vil gøre alt for at overtage tronen fra sin far og derved også undgå at sandheden om nissernes tabte magi kommer for dagens lys.

Med kun 24 dage til at finde sandheden, så har de to hovedpersoner travlt – og du kan kun finde ud af om de når det, ved at læse bogen og eventyret om Tinka. Et hyggeligt jule eventyr for både store og små, du kan læse bogen højt for de små ved sengetid eller hyg jer i sofaen med Tinka og Lasses hæsblæsende kamp for at løse mysteriet.

Tinkas Jule eventyr er udgivet af Politikens Forlag, og kan købes hos Saxo

Hvis du ikke har fået set Tinkas Jule eventyr eller bare gerne vil gense den sammen med dine børn, så findes den på TV2 Play.